מתכננים להקים עסק חדש? תוכנית עסקית יש לכם? אם לא, עזבו את כל מה שאתם עושים, והתחילו לעבוד עליה. למה? כי תוכנית עסקית היא מפת הדרכים שלכם להצלחה עסקית; היא כרטיס הביקור החשוב ביותר שאי פעם יהיה לכם; היא המסמך היחיד שיפתח לכם דלתות בבנק ויזרים אליכם מימון בקלות יחסית ובמהירות. מה יש בתוכנית העסקית? הכול – חזון, יעדים, אסטרטגיות, תחזיות פיננסיות, ניתוח שוק, תיאור מוצרים, תוכנית שיווקית וניהול סיכונים. תוכנית עסקית היא הדרך הבטוחה להצלחה עסקית ולשגשוג.
רוצים לקבל את ההחלטה העסקית הראשונה שלכם כיזמים? החליטו על תוכנית עסקית ממוקדת, מקיפה ומקצועית. הינה כל מה שאתם צריכים לדעת עליה.
למה כל עסק חדש צריך תוכנית עסקית?
הקמת עסק חדש היא תהליך מרגש ומאתגר. אך אם תצאו לדרך בלי תוכנית מוצקה, תהיו משולים לנווטים שמנווטים בלי מפה ומצפן בשטח לא מוכר.
תוכנית עסקית היא לא פחות ממפת דרכים, ולכן היא חשובה כל כך לעסק החדש. תכליתה להוציא את החזון העסקי מן הכוח אל הפועל; לתאר את המטרות העסקיות ולגבש דרכים להשגתן; לספק תחזית פיננסית; לזהות סיכונים ולנהל אותם; ולהוביל את העסק להצלחה. התוכנית העסקית היא הדרך היחידה לעניין משקיעים פוטנציאלים ומוסדות פיננסיים כיוון שהיא מציגה את הבקיאות של היזמים ואת הידע שלהם בניהול עסקי ומשקפת את היכולות המקצועיות והאישיות שלהם.
התוכנית העסקית מעצבת את המודל העסקי שלפיו העסק החדש יפעל, ועוזרת ליזם להישאר ממוקד במשימותיו. התוכנית העסקית היא השותף הסמוי החשוב ביותר של היזם, ולכן אנחנו לא מגזימים כשאנחנו אומרים שאין עסק חדש בלי תוכנית עסקית, ושבלי תוכנית עסקית אין עסק חדש.
מה כוללת תוכנית עסקית לעסק חדש?
כשמכינים תוכנית עסקית לעסק חדש, חשוב לעבוד לפי מתווה ברור, מפורט ומקיף. הינה דוגמה לראשי פרקים של תוכנית עסקית לעסק חדש:
תקציר מנהלים – סקירת העסק ותיאור החזון והיעדים שלו. תקציר המנהלים הוא הפרק הראשון בתוכנית העסקית, אך הוא לרוב נכתב רק בסוף. תקציר המנהלים מציג את העסק ואת הפוטנציאל שלו, מתאר את השירותים ואת המוצרים שהעסק ימכור ומדוע אנו מניחים כי הוא עשוי להצליח, סוקר את קהל היעד למוצרים השונים, מראה את תרשים הזרימה הארגוני ואת מצבת העובדים, מפרט את המשאבים הכלכליים העומדים לרשות העסק ואת תוכניות הצמיחה שלו.
תיאור העסק – תיאור מקיף של העסק לרבות המבנה המשפטי שלו. פרק זה מתאר את צורת ההתאגדות והמבנה המשפטי של העסק (עוסק מורשה או חברה בע"מ או שותפות), את המבנה הארגוני המתוכנן ואת המבנה הניהולי המתוכנן ומפרט איך העסק עתיד לפעול.
חקר שוק – ניתוח מקיף של השוק, של קהלי היעד, של המתחרים ושל המגמות בענף. כדי להיערך ולבצע חקר השוק יש לקבל נתונים על המתחרים הפוטנציאלים, לאתר את החולשות וגם את החוזקות שלהם, להסיק מסקנות על פעילותם העסקית ועל הקשרים שקשרו עם קהלי היעד ולוודא שהעסק החדש יכול להיעזר באסטרטגיות יעילות וטובות יותר כדי להשתלב בשוק ולהסב את תשומת הלב של קהלי היעד למוצרי העסק שלנו.
ארגון וניהול – המבנה הניהולי והארגוני של העסק לרבות הנהלה בכירה ואנשי מפתח. בפרק זה יש לענות על שאלות שעשויות להישאל בנוגע לכוח אדם – מי יעבוד בעסק, שכירים או נותני שירותים עצמאיים? מהם תפקידי המפתח בעסק? האם יידרשו תפקידים נוספים בעתיד? מהו מבנה השכר בכל תפקידי המפתח וכיצד כל איש מפתח תורם להצלחת החברה?
מוצרים ושירותים – פירוט מוצרי העסק ושירותיו, יתרונות ותכונות ייחודיות. אם התוכנית העסקית מכוונת לגיוס משקיעים או לגיוס אשראי ממוסדות פיננסיים שונים, יש לפרט את המוצרים המפותחים בעסק וכן את השירותים שהעסק מציע ללקוחות. בד בבד יש לעמוד על היתרונות של המוצרים והשירותים ולהשוות בינם ובין מוצרי המתחרים והשירותים שהם מציעים. אם התוכנית העסקית מכוונת יותר לאספקט הפיננסי וניתוח הרווחיות של העסק, יש לפרט את עלויות הפיתוח ואת עלויות הייצור, את עלויות המיצוב והשיווק ואת עלויות ההפצה כולל אריזה, אחסון והפצה. אם העסק מחזיק בבעלות על סימן מסחרי או על פטנט רשום, יש לציין זאת בפרק זה בשל הערך הכלכלי הטמון בהם.
שיווק ומכירות – אסטרטגיית השיווק והמכירות לרבות תמחור המוצר ובדיקת רווחיותו, קהלי יעד, אמצעי הפצה והפעילות של מערך המכירות. יש לתאר את קהל היעד (עסקים אחרים ו/או צרכנים) ולהדגיש את הפתרונות שהעסק מציע להם. כמו כן יש לפרט את היתרונות של העסק לנוכח המתחרים, את האסטרטגיה השיווקית המתוכננת וההשלכות הכלכליות שלה. כמו כן, יש להכין תוכנית עבודה רב שנתית לעסק ולנתח ולכמת את ההכנסות הצפויות מהפעילות השיווקית ויעדי המכירות לאורך זמן ומנגד את העלויות שיושקעו בשיווק ומיתוג.
תחזיות פיננסיות – הכנסות צפויות בשלוש שנות הפעילות הראשונות, הוצאות מתוכננות, תזרים מזומנים ובדיקת היתכנות כלכלית וכן תוכניות פיננסיות בתקופת הפעילות הראשונית של העסק ולאורך זמן לאחר מכן.
אפיקי מימון – פירוט ההון העצמי, פירוט ההון הדרוש ודרכי השימוש בו כולל תוכנית מפורטת לגיוס אשראי ממוסדות פיננסיים. יש לפרט את ההלוואות הנדרשות ואת מקורות המימון הייעודיים; יש לתאר את דרכי השימוש בהון העצמי והאשראי שיגויס; יש להציג צפי רווחים לחמש שנות הפעילות הראשונות וצפי להחזר ההשקעה.
נספחים – נתוני בנק, מסמכים משפטיים וקורות חיים של היזם ושל אנשי המפתח.
זהו מתווה מקיף למדי שמכסה כל תחום מתחומי העבודה בעסק. הוא מספק מידע רחב על העסק ומסגרת עבודה ברורה ליזם, למשקיעים הפוטנציאליים ולמוסדות המממנים.
4 טעויות נפוצות בכתיבת תוכנית עסקית לעסק חדש
יש כמה טעויות נפוצות שיזמים עושים כשהם אוספים נתונים לתוכנית העסקית. חשוב להבין אותן כדי להימנע מהן וכדי להגדיל את הסיכויים להצלחת העסק:
זלזול במתחרים – אין לזלזל במתחרים בשום אופן; חשוב להכיר אותם, לבחון את הפעילות העסקית שלהם ולנתח את החוזקות והחולשות שלהם. רק כך תוכלו לבדל את העסק שלכם מהמתחרים. יש לזכור שתחרות כשלעצמה מעידה על הערך המוסף של מוצרי העסק ושירותיו ועל הצורך הממשי שלהם בשוק.
תחזיות פיננסיות אופטימיות – אומנם צריך להאמין בעסק ובהצלחתו, אך כדאי להיות מציאותיים כדי לא להיפגע בהמשך הדרך.
חקר שוק חלקי – חקר השוק צריך להיות מקיף, מפורט וממוקד. חשוב שתבינו את השוק ותכירו את קהלי היעד ואת הצרכים שלהם. חקר שוק יסודי ייתן לכם תובנות חשובות ויעזור לכם לפתח אסטרטגיה שיווקית מתאימה.
חוסר תיקוף של התוכנית העסקית – תוכנית עסקית היא מסמך דינמי ואינטראקטיבי שיש לתקף בקביעות ולנוכח שינויים בלתי נמנעים בפעילות העסק ובמגמות השוק.
עבודה עם יועץ עסקי מקצועי, מנוסה ובעל מוניטין תעזור לכם להישאר ממוקדים בעבודת העסק ולהימנע מטעויות שעלולות לפגוע בתוכנית העסקית, בעסק ובכם.
איך ליישם את התוכנית העסקית בעבודה השוטפת?
אז איך לממש את החזון במציאות? איך ליישם את התוכנית העסקית בעבודה השוטפת? ראשית, יש לקרוא אותה בעיון ולפעול לפי הנחיותיה; ולהיוועץ בה כשעולה הצורך.
שנית, יש להעביר לצוות ההנהלה את המתווה הרלוונטי לתחומי עבודתם ולוודא שכל מנהל מודע לחזון העסק ולמטרותיו, מכיר את תחומי האחריות שלו ומבין את תפקידו. כך תוכלו להעריך את ההתקדמות של הצוות ולהתאים את עבודתם לתנאים המשתנים.
נוסף על כך, יש להגדיר מדדי איכות ולעקוב אחר יעילות העבודה והצלחת העסק. המדדים צריכים להתאים ליעדי העסק ולמתווה של התוכנית העסקית. ולבסוף, שמרו על גמישות ויישמו התאמות בעת הצורך. ככל שהעסק מתפתח והשוק משתנה, תידרשו לתקף את התוכנית העסקית ולהתאים אותה לרוח הזמן. כך תציבו את העסק בעמדת יתרון ותובילו אותו להצלחה.
תוכנית עסקית לעסק עם פפר פיננסים
רוצים תוכנית עסקית מנצחת? גם אנחנו בפפר פיננסים רוצים את הטוב ביותר בשבילכם. צוות היועצים המקצועי שלנו יעמיד לרשותכם את כל הידע והמומחיות שלו ויעזור לכם להקים את העסק החדש ולהוביל אותו להצלחה. מה תקבלו אצלנו? הרבה!
תוכנית פרקטית, מגובשת ומוכחת להצלחה עסקית. פפר פיננסים היא אחת מחברות הייעוץ הבודדות במשק שמציעה ניסיון פרקטי רב בשוק ההון בארץ ובחו"ל, בראיית חשבון ובניהול כספים, בבנקאות עסקית ובייעוץ ארגוני.
מקצועיות וניסיון מהשטח של יותר מ־60 שנות ניסיון מצטבר בתחומים שונים ובנושאים רבים.
תוכנית עסקית ממוקדת ומקיפה שתממש את החזון העסקי שלכם ותתאים למטרות הפיננסיות שלכם.
תחזית פיננסית שתדבר בשפה של המשקיעים הפוטנציאלים ושל המוסדות הפיננסיים כדי לקבל הלוואה או לגייס משקיעים.
בדיקת כדאיות כלכלית והיתכנות כלכלית. תוכנית עסקית הכרחית קודם כל כדי להבין אם המיזם הכלכלי הוא go או no go.
חקר שוק ממצה הכולל ניתוח מתחרים וזיהוי קהלי היעד.
הלוואות לעסקים ומימון יעיל בתנאים גמישים ואטרקטיביים. תוכניות עסקיות טובות מכסות את כל האפיקים הפיננסיים של העסק – הוצאות, הכנסות, מקורות מימון וכן הלאה.
דלתות פתוחות וקשרים אישיים להנהלות הראשיות של כל אחד מהמוסדות הבנקאיים והחוץ־בנקאיים המובילים בארץ.
ניהול הון מושכל ותהליכים לקידום העסק ולהרחבתו בד בבד לגיוס אשראי אופטימלי לעסק במחירים אטרקטיביים. יש להתוות את לוחות הזמנים ואת התקציבים לפעולות השונות בעסק ולהראות ליזם, לבנק ו/או למשקיע הפוטנציאלי איפה העסק אמור להיות בסוף השנה.
מקימים עסק חדש ורוצים להוביל אותו להצלחה? דברו אתנו ובואו נעשה את זה יחד
רואה חשבון אלון פפר
רואה חשבון מוסמך ובעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב בהצטיינות. מומחה בגיוס אשראי ומימון, ניהול כספים ובעל עשרות שנות ניסיון עבודה מצטבר בחברות מקומיות ובינלאומיות.